nasze
Bodega Portia (Faustino), Hiszpania, Ribera del Duero

Oddany do użytku na wiosnę 2008 roku budynek, został zaprojektowany przez samego Normana Foster’a.

Zbudowany jest ze stali, szkła oraz palet dębowych, nawiązując do materiałów używanych podczas produkcji wina. Budynek składa się z części centralnej oraz trzech skrzydeł, z których każde ma różną funkcje (produkcja lub przechowywanie).

1bodega-portia

Wszystkie pomieszczenia zaplanowane są tak aby dla każdego z trzech procesów tworzenia wina zapewnione zostały idealne warunki. Ciekawym rozwiązaniem jest przeprowadzenie drogi na dachu obiektu, co ułatwia transport i rozładunek winogron bezpośrednio do pras winiarskich. Kadzie fermentacyjne zostały tak zlokalizowane i wyeksponowane, aby dwutlenek węgla mógł się z łatwością ulatniać.

Wino dojrzewa w beczkach i butelkach w obszernych piwnicach, zapewniających optymalne warunki leżakowania i przechowywania.

Elewacja budynku wykonana jest ze stalowych płyt o piaskowym kolorze. Podkreśla to harmonię pomiędzy budynkiem, a jego surowym otoczeniem. Na dachu umieszczone są baterie słoneczne co ogranicza zanieczyszczenie środowiska. Znajdują się tam również wąskie lufciki, które doświetlają wszystkie pomieszczenia.

2bodega-portia

Zwiedzający mogą oglądać wszystkie procesy produkcyjne ze szklanych tarasów podwieszonych pod sufitami. Znajdują się one w każdym ze skrzydeł budynku. Enoturyści mogą śledzić cały proces winifikacyjny: od pras (a właściwie to już od samych winnic, które otaczają obiekt), do degustacji.

W środkowej obiektu, znajduje się winiarnia oraz restauracja, w których odbywają się degustacje i prezentacje połączone z możliwością zakupów.

© Adam Stankiewicz

Źródła

1. Atlas Win Świata, J.Robinson, H. Johnson
2. Bryla.pl
3. Rzepa.pl
4. JM Design.com
5. Austria.com
6. Bankier.pl
7. Frank Gehry.com
8. Marqués de Riscal.com
9. Enoturystyka

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany.

Nasze Pierwsze Wino zawiera treści przeznaczone dla osób pełnoletnich. Treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).