Czy wino podane w odpowiednim kieliszku smakuje lepiej? A w dobrym budynku?

Czołowi producenci win i właściciele słynnych winnic są przekonani‚ że tak, i coraz częściej zatrudniają architektoniczne sławy do realizacji coraz bardziej fascynujących projektów.

Współczesna architektura winiarska wychodzi naprzeciw potrzebom rynków tak winiarskiego, jak i enoturystycznego. Ma ona za zadanie zaprojektowanie funkcjonalnych obiektów przeznaczonych zarówno dla procesów wytwarzania wina, jego dojrzewania, jak i atrakcyjnej realizacji programu prezentacji tych wszystkich procesów dla enoturystyki.

A wszystko rozpoczęło się w Paryżu, gdzie w 1988 roku otworzono Wystawę Bordeaux w Centrum Georges Pompidou. Zamierzeniem organizatorów było powiązanie historii wina z dzisiejszą architekturą.

Rozwój tej dziedziny następuje tak błyskawicznie, iż nawet największe sławy architektoniczne świata, nie były w stanie przewidzieć wszystkich trendów rozwojowych. Niech przykładem tutaj będzie słynna szwajcarska pracownia architektoniczna Herzog & de Meuron [laureaci m.in. “architektonicznego Nobla” – nagrody Pritzker’a]. Otóż projektując słynną Dominus Winery w 1997 r. w Napa Valley (Kalifornia), nie przewidzieli oni wówczas, iż powinna zapewniać, poza podstawowymi funkcjami wytwórni wina, możliwość zwiedzania jej przez enoturystów. Z obecnie projektowanych i budowanych tego typu obiektów jedynie Dominus pozbawia nas tej unikalnej szansy zapoznania się z procesem produkcji wina i możliwości degustacji na miejscu.

Dobrym przykładem tempa rozwoju tej dziedziny, niech będzie porównanie wielkości inwestycji niektórych projektów:

  • 1997 r. Dominus Winery (Napa Valley) arch. Herzog & de Meuron 5,5 mln.$
  • 2008 r. Bodega Faustino (Ribera del Duero) arch. Norman Foster 35 mln.$
  • 2009 r. Hall Winery (Napa Valley) arch. Gehry 100 mln.$

Obiekty, które są tematem niniejszego opracowania, spełniają [w zasadzie] następujące warunki:

  • uprawiają własne winnice i są zlokalizowane na ich terenie lub w pobliżu,
  • otaczające winnice dostarczają grona [lub sok] do produkcji wina,
  • posiadają odpowiednie pomieszczenia do dojrzewania wina, zarówno w beczkach, jak i zabutelkowane (piwnice),
  • posiadają linie butelkowania, etykietowania, pakowania i ekspedycji gotowych produktów,
  • zapewniają możliwość zwiedzania wszystkich etapów produkcji dla enoturystów,
  • zapewniają możliwość degustacji wytwarzanych win i ich zakupu,
  • w zależności od oferowanych programów dysponują częścią hotelową, konferencyjną, muzeum wina i spa.

Wszystko wskazuje na to, iż przyczyną dynamicznego wzrostu ilości realizowanych tego rodzaju projektów na świecie, jest fakt zaistnienia dwóch zjawisk.

  1. Gigantyczna nadprodukcja wina na całym świecie, co powoduje gorączkowe poszukiwania nowych, skuteczniejszych i oryginalniejszych metod zbytu.
  2. Gwałtowny wzrost popularności enoturystyki, która jest w tej chwili uważana za najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną turystyki w świecie, a jednocześnie mająca wkrótce przynosić największe zyski.

© Adam Stankiewicz

Źródła:

1. Atlas Win Świata, J.Robinson, H. Johnson
2. Bryla.pl
3. Rzepa.pl
4. JM Design.com
5. Austria.com
6. Bankier.pl
7. Frank Gehry.com
8. Marqués de Riscal.com
9. Enoturystyka